Dôverujeme tomu, že napriek zložitosti dnešnej doby je každý dobrý príbeh tým, čo povznáša, inšpiruje a premieňa ľudského ducha. Na pozadí veľkých príbehov sa však odohrávajú aj naše osobné, malé príbehy.
Mentoring je na Bilgyme jednou z možností, ako nahliadnuť na svoj život ako na príbeh – mentor pomáha otázkami, atmosférou prijatia a bezpečia, ale aj výzvami, aby sa študent zamýšľal nad svojím príbehom, uvažoval, aký ho chce mať, kam sa chce ďalej vo svojom vlastnom príbehu vydať a čo ho brzdí na jeho ceste.

Tri úrovne mentoringu

V tomto školskom roku mentoring opäť prebieha na troch základných úrovniach:
  • Prvácky triedny mentoring (doplnený o dobrovoľný peermentoring)
  • Povinný druhácky mentoring
  • Dobrovoľný 3+ mentoring pre vyššie ročníky

Prvácky mentoring a peermentoring

V prvom ročníku absolvujú prváci tzv. triedny mentoring, ktorý zahŕňa spoločne strávený čas na piatkovej triednickej hodine. Triedny učiteľ sprevádza svoju triedu pri vstupe do života na Bilgyme prostredníctvom pravidelnej reflexie a skupinových aktivít. Prváci tiež absolvovali aspoň jedno osobné stretnutie so svojím triednym mentorom.
 
Zároveň v tomto roku pokračujeme v dobrovoľnom peermentoringu, v ktorom 25 vyškolených štvrtákov a piatakov sprevádza 51 prvákov, ktorí sa do programu zapojili.

Povinný druhácky mentoring

povinnom druháckom mentoringu je tento rok zapojených všetkých 102 druhákov, pričom ich mentoruje 32 mentorov a mentoriek z radov vyškolených učiteľov. Novinkou je, že sa na mentorovaní podieľajú aj dve kolegyne z nepedagogického tímu.

3+ mentoring pre vyššie ročníky

Pre vyššie ročníky máme určený dobrovoľný mentoring, ktorý nazývame 3+ mentoring. Teší nás, že oproti minulému roku narástol počet študentov vyšších ročníkov, ktorí prejavili záujem o tento typ sprevádzania – je ich až 83 (minulý rok 63). Aktuálne ich mentoruje 27 mentorov z radov pedagógov aj nepedagógov.

Podpora a rozvoj mentorov

Záleží nám na tom, aby aj naši mentori (či už z radov štvrtákov a piatakov, alebo učiteľov) neustále rástli a sami reflektovali svoj príbeh aj v súvislosti so svojou prácou.
Preto sme uskutočnili viacero tréningov na zlepšenie zručností mentorov – pre učiteľov v novembri a pre peermentorov vo februári. Mentori sa stretávajú na pravidelných supervíznych stretnutiach, pričom každý mentor má aj svoj individuálny koučing, resp. v prípade študentov – peermentorov 3+ mentoring.
 

Text: Zuzana Kotvanová
Foto: Marián Radvanský