Participácia. Slovo, ktoré sa na Bilgyme snažíme dostávať do rôznych aspektov života na škole. Jedným z nich je aj aktívna spolupráca s rodičmi. Tentokrát sa vďaka iniciatíve pani Rolnej a trojici odhodlaných študentov a študentiek podarilo obnoviť a vytvoriť nové študentské priestory, ktoré prinášajú ticho na štúdium aj komfort na oddych. S financovaním vďaka príspevkom z 2 % z daní vzniklo niečo, čo má pre školu trvalý význam. Ako prebiehal tento proces a čo znamenal pre všetkých zúčastnených?

Príbeh obnovy študentských priestorov

Keď pani Rolná dostala možnosť zapojiť sa do pomoci škole, zareagovala spontánne, no s jasnou víziou. „Škola nám poslala dotazník s otázkou, či by sme vedeli pomôcť s rôznymi úlohami. Na stretnutí potom pán riaditeľ predstavil, čo všetko potrebuje podporu, a jednou z tých vecí boli študentské priestory, ktoré mali veľký potenciál, ale nebol čas sa im venovať,“ spomína pani Rolná. Táto možnosť ju oslovila – hoci sa profesne venuje inej práci, vedela si predstaviť, že by organizovanie a koordinácia aktivít mohli byť zaujímavou výzvou a mohla by prispieť svojím časom a zručnosťami pre vznik niečoho zmysluplného.

Študentské priestory boli od začiatku koncipované tak, aby slúžili rôznym potrebám. „Jedna miestnosť mala byť tichá – ideálna na štúdium. Druhá zas komunitná, určená na oddych a rozhovory. Cieľom bolo vytvoriť miesto, kde študenti môžu byť sami sebou, či už potrebujú sústredenie, alebo chvíľu voľna,“ vysvetľuje pani Rolná.

Aby bol návrh čo najbližšie potrebám študentov, pani Rolná iniciovala ich zapojenie do celého procesu. „Od začiatku som chcela, aby študenti, ktorí tieto priestory budú využívať, mali možnosť zasiahnuť do návrhu. Nemalo ísť o moju víziu – naopak, bolo dôležité, aby sa v tomto projekte odrazili potreby a očakávania študentov,“ dodáva.

Študenti aktívne prispievali nápadmi a spolu s architektkou sa podarilo vytvoriť koncepciu, ktorá spája praktickosť s estetickým vzhľadom. Zapojenie profesionálnej dizajnérky bolo dôležité, aby sa jednotlivé nápady a prvky zjednotili a dokázali vytvoriť kompaktný, štýlový a komfortný celok.

Najviac ma potešilo, že sa našli študenti, ktorí do toho išli naplno – napríklad Julo, Ivan a Veronika. Aj keď mali svoje školské povinnosti, vždy si našli čas a s nadšením pomáhali pri každom kroku,“ spomína pani Rolná. Práve ich iniciatíva a zodpovednosť posunuli projekt vpred. „Spomínam si na jednu situáciu – našli sme jeden stojan, ktorý sme síce mohli vyhodiť, ale rozhodli sme sa dať mu druhú šancu. Bolo to niečo staré a nevzhľadné, ale vedeli sme, že to má potenciál. Študenti sami pracovali na tom, aby ho zrenovovali. Takéto zapojenie mladých ma naozaj príjemne prekvapilo.“

ROZHOVOR – Katarína Rolná, mama žiačky Bilgymu

Ako vnímate spoluprácu medzi rodičmi a školou na Bilgyme?

Bilgym sa vždy snaží byť otvorený rodičom a vítal ich podnety, no tento projekt bol niečo, čo ma osobne veľmi oslovilo. Škola nám dala dôveru a voľné ruky, čo si veľmi cením. Vidím, ako sa vedenie školy usiluje neustále inovovať a vylepšovať, a je skvelé, keď aj rodičia môžu prispieť nielen vďakou, ale aj konkrétnou pomocou.

Boli počas projektu nejaké výzvy, ktoré vás prekvapili?

Určite áno. Každý projekt má svoje úskalia. Na začiatku sme mali stanovený cieľ dokončiť všetko do konca školského roka, ale kvôli výpadku jedného dodávateľa sme sa museli posunúť aj do prázdnin. Napriek tomu to nebolo nič neprekonateľné a výsledok stojí za to.

Ako na obnovu reagovali samotní študenti?

Bolo krásne vidieť, ako si priestory osvojili. Dcéra mi často rozpráva, aké je skvelé mať miesto na pokojné štúdium, a keď príde do čitárne, hovorí o ‚leháre‘, kde sa môžu len tak rozvaliť a oddýchnuť si medzi hodinami. Mám z toho naozaj dobrý pocit, pretože sa to všetko reálne využíva.

Čo by ste odkázali ostatným rodičom?

Nie vždy sa stane, že to, čo škola potrebuje, sa stretne s tým, čo môže rodič ponúknuť, ale takéto príležitosti sú skvelé na prepojenie. Ak má niekto možnosť pomôcť, určite by nemal váhať. Je úžasné vidieť, že naše deti môžu mať prospech z niečoho, na čom sme sa podieľali.

ROZHOVOR – PETER FIGEĽ, riaditeľ Bilgymu

V čom vidíte význam aktívnej participácie rodičov do života školy? Ako hodnotíte prínos rodičovských iniciatív, ako bola táto obnova priestorov?

Aktívna účasť rodičov v živote školy vytvára príležitosti pre vzájomné vzťahy rodičov, študentov a učiteľov. Je príležitosťou na rozhovor, feedback, inšpiráciu, ale aj vykročenie „od gaučov k činom“, teda do spolupráce a spoločného prevzatia zodpovednosti za vlastné okolie. Chcem využiť túto príležitosť na poďakovanie pani Rolnej a študentom, ktorí sa zhostili neformálnych priestorov, ale aj všetkým ľuďom, ktorí nám pomáhajú na brigádach, iným dobrovoľníctvom, alebo prostredníctvom 2% či materiálno-finančnej podpory. Výsledkom týchto snáh sú lepšie podmienky na vzdelávanie a rast našich študentov a zároveň dôležitá lekcia o význame spolupráce a preberania zodpovednosti. Vďaka za to!

Čo vás najviac prekvapilo alebo potešilo na realizácii tohto projektu?

Silné bolo, že návrh aj realizácia boli v rukách študentov (obzvlášť Ivana, Veroniky a absolventa Jula) a pani Rolnej. O procese aj rozpočte nás priebežne informovali a konzultovali ho s nami, ale boli to ich myšlienky aj energia, ktorá priestor premenila a my sme akurát dodatočne preplácali faktúry a vďačne obdivovali výsledok ich práce.

Ako vnímate dôležitosť toho, aby školy ponúkali podobné komunitné priestory pre študentov, ktoré kombinujú učenie a oddych?

Pre školu nášho typu, ktorá silno dbá na spoluprácu a komunitný rozmer, je dôležité, aby sa tu študenti cítili dobre. Sme radi, že vďaka tomuto projektu budú mať priestor venovať sa dodatočnému vzdelávaniu a záľubám a nebudú sa kvôli tomu musieť ponáhľať zo školy preč. Zároveň vnímam, že premenou týchto priestorov sa práca s priestormi nekončí, výzvou do budúcnosti je ešte väčšia miera preberania zodpovednosti za priestory, za školu, a ešte ďalej…

Tento malý-veľký príbeh obnovy študentských miestností na Bilgyme ukazuje, ako môže spojenie rodičov, študentov a školy priniesť hodnotné výsledky. Vďaka pro bono zapojeniu pani Rolnej, odhodlaniu študentov a príspevkom z 2 % od rodičov a priaznivcov školy sa podarilo vytvoriť miesta, ktoré študenti dnes aktívne využívajú. Tento projekt nie je len o renovácii miestností – je o spolupráci, vzájomnej dôvere a iniciatíve, ktorá môže inšpirovať aj ďalších rodičov hľadajúcich spôsob, ako sa zapojiť do života školy.

ĎAKUJEME

Text: Lucia Jakubíková
Foto: Monika Lezová